Sveriges agerande mot Kina – trots rollen i Rysslands krig, expressen.se

Enligt Ulf Kristersson kommer 80 procent av vad Ryssland behöver i kriget mot Ukraina från eller via Kina. Sverige var pådrivande för EU-sanktioner mot Belarus på grund av landets stöd för Ryssland – men agerar tvärtom med Kina.

Nu motsätter regeringen sig höjd importskatt på kinesiska bilar.

– Det kinesiska stödet till Ryssland ser annorlunda ut, svarar UD. […]

Enligt EU-kommissionen syftar höjningen till att motverka kinesiska tillverkares fördelar av statliga subventioner, och undvika att EU blir beroende av Kina för sin gröna omställning.

Men Johan Forssell menar att detta kan få negativa följder för en exportnation som Sverige, i form av kinesiska motåtgärder mot andra industrier. Han säger även att Volvo Cars och svensk fordonsindustri ska kunna utvecklas. Framför allt det kinesiskt ägda Volvo Cars riskerar drabbas av en handelsdispyt med Kina.

De två övriga EU-medlemmarna som tydligast motsätter sig de höjda tullarna är Tyskland, vars bilindustri är beroende av den kinesiska marknaden, och Ungern, som tagit emot stora investeringar från kinesiska bil- och batteriföretag.

Johan Forssell beskriver den höjda importskatten på kinesiska elbilar med ordet ”strafftullar”. Det är ett uttryck som Kina ofta använder, men som EU-kommissionen uttryckligen undviker. Läs artikel