Det andra Libanonkriget 2006

Rolf Andersson

Vi publicerar här kapitlet ur boken Lagen mot krig (sid 157 -163) som behandlar Libanonkriget 2006.

Likheterna med det pågående Libanonkriget är flera. Då säkerhetsrådet 2006 diskuterade kriget stöddes Israels rätt till självförsvar av  USA, EU, Kanada, Australien, Brasilien och vissa andra stater medan Arabförbundet med 22 medlemmar, liksom Kina, Iran, Kuba fördömde Israels aggression. Sammanfattningsvis var en majoritet av stater för Israels anspråk på rätt till självförsvar medan många samtidigt kritiserade Israel för att använda oproportionerligt våld med också många civila offer.

Den svenska regeringen erkände Israels rätt till självförsvar men fördömde landets användning av oproportionerligt våld.  ”Israels offensiv mot Libanon har inneburit en helt oproportionerlig våldsutövning. Regler om att skydda civila har åsidosatts på ett utmanande sätt. Det strider mot folkrätten och riskerar orsaka en utbredd bitterhet som försvårar freden.” (Dåvarande statsminister Göran Persson)

Utgivarna

Det andra Libanonkriget 2006

Rolf Andersson

Israel drog år 2000 tillbaka sina trupper från södra Libanon. En av FN övervakad gräns, ”the Blue Line”, drogs upp mellan länderna, och förhållandena var relativt stabila under en lång period, även om det förekom vissa gränsincidenter och andra konfrontationer.
Uppfattningarna går isär om vad som orsakade det krig, det s.k. andra Libanonkriget, som utlöstes den 12 juli 2006. Rent faktiskt var det ett krig mellan staten Israel och paramilitära styrkor, som var knutna till Hizbollah och opererade utifrån Libanons territorium, men kriget drabbade stora delar av Libanon extremt hårt. Vid tidpunkten för krigsutbrottet hade Hizbollahs politiska gren ett tiotal platser i parlamentet och två minoritetsposter i regeringen. Hizbollah utövade ett starkt inflytande i södra Libanon.

Enligt Hizbollah var den utlösande faktorn att Israel skickade in soldater i en by i Libanon. Enligt Israel – och flera FN-organ – utlöstes kriget av att Hizbollah-milis korsade gränsen och attackerade en israelisk militär patrull, dödade tre soldater och tillfångatog två samt dödade ytterligare fem soldater under det
efterföljande försöket att frita de tillfångatagna. Vilken version som är korrekt är naturligtvis av stor betydelse, men ska inte utvärderas här, utan jag utgår nedan från FN:s historieskrivning. Israel svarade med militära operationer för att frita de tillfångatagna soldaterna. Samtidigt genomförde man omfattande bombningar i Libanon, bl.a. mot flygplatsen i Beirut. Hizbollahavfyrade missiler mot Haifa och andra städer. På marken ägde sammanstötningar rum i södra Libanon mellan israelisk militär
och milis från Hizbollah. Det eskalerande kriget varade i en månad. FN:s säkerhetsråd beordrade den 11 augusti ett eldupphör, som också kom att verkställas.
Självförsvar
Både Israel och Hizbollah gjorde gällande rätt till självförsvar. Israel rapporterade till säkerhetsrådet att man utövade sin rätt till självförsvar enligt artikel 51 i FN-stadgan. Enligt Israel var den libanesiska  regeringen ansvarig för attacken den 12 juli. Samtidigt underströk Israel den libanesiska statsledningens
oförmåga att kontrollera landet och avväpna Hizbollah enligt en äldre säkerhetsrådsresolution från 2004. Israel lyfte inte fram att Libanons regering faktiskt hade stött Hizbollah-milisen. Enligt Israel var landet emellertid berättigat att vidta lämpliga åtgärder för att frita fångarna och få slut på beskjutningarna mot civila mål i Israel.
Libanon framhöll vid ett första möte i säkerhetsrådet redan den 13 juli att man inte hade varit medvetet om händelserna vid gränsen och att man inte ställde sig bakom dem. Libanon fördömde Israels aggression, som var riktad mot landets civila infrastruktur.
Säkerhetsrådets medlemmar var splittrade. Ett flertal stödde i princip att Israel gjorde anspråk på rätt till självförsvar, men utan att tydliggöra sin syn på Libanons ansvar för Hizbollahs attack. Kina och Qatar ansåg dock att det var fråga om israelisk väpnad aggression. Nästan alla medlemmar uttryckte sin oro
över att Israel riktade in sig på civila mål i Libanon. Ryssland och Frankrike fördömde Israels militära kampanj för att den saknade proportioner. Israel fick politiskt stöd för att artikel 51 var tillämplig från bl.a. G8-gruppen och generalsekreteraren Kofi Annan.
Diskussionen i säkerhetsrådet den 21 juli följde i stort linjerna från det första mötet. Israels rätt till självförsvar fick stöd i princip av USA, EU, Kanada, Australien, Brasilien och vissa andra stater. Arabförbundet (22 medlemmar), liksom Kina, Iran, Kuba och Venezuela fördömde Israels aggression. Länder som Indien och Indonesien fördömde att Israel använde oproportionerligt våld.
Tom Ruys sammanfattar i sin bok ‘Armed Attack’ and Article 51 of the UN Charter utomstående staters reaktioner: en majoritet av stater ansåg att Israels anspråk på rätt till självförsvar i princip var grundat; och kritiken fokuserade framförallt på de militära operationernas uppenbara avsaknad av proportionalitet.
Flera folkrättsliga frågeställningar aktualiseras av det andra Libanonkriget. En första frågeställning är om Hizbollahs attack den 12 juli var tillräckligt allvarlig, dvs. om den nådde upp till nivån för väpnat angrepp, som är en förutsättning för att utlösa rätt till självförsvar enligt artikel 51.
Den frågan diskuteras av professor Said Mahmoudi vid Stockholms universitet i en artikel om det andra Libanonkriget. Han ställer frågan om den militära sammanstötningen den 12 juli, som utlöste fientligheterna, kunde rättfärdiga fullskaligt våld i självförsvar enligt artikel 51. Hans utgångspunkt är att mindre och tillfälliga gränskonfrontationer inte når upp till nivån för väpnat angrepp. Detta bygger han primärt på den Internationella domstolens i Haag (ICJ) avgöranden. Han nämner Nicaraguamålet, där domstolen gjorde undantag från väpnat angrepp vid mindre allvarliga former av våldsanvändning. Särskilt lyfter han fram det s.k. Oil Plattform Case, där domstolen avvisade tanken på att en serie av påstådda iranska attacker mot amerikanska fartyg och andra intressen i Persiska Gulfen under en rad
år på 80-talet sammantaget skulle ha kunnat utgöra tillräckligt allvarlig användning av våld för att ses som väpnat angrepp.
Han noterar också att aktörerna, Israel, Libanon och Hizbollah, vid flera tidigare tillfällen under åren hade använt diplomatiska medel vid konfrontationer och utväxlat tillfångatagna civila och militärer. Mahmoudis slutsats blir att attacken den 12 juli inte nådde en nivå som kvalificerade den som väpnat angrepp enligt artikel 51. Detta är dock en omstridd uppfattning. Så hade Israel
enligt folkrättsprofessorn Ove Bring rätt att utöva självförsvar,
men någon analys av de faktiska omständigheterna har han mig
veterligen inte redovisat.
Ansvar för icke-statliga aktörer
Om det – trots Mahmoudis bedömning – ändå skulle anses ha
varit fråga om ett väpnat angrepp, inställer sig en annan speciell
fråga. Den gäller själva ansvaret för attacken, som ju Hizbollahmilis och inte staten Libanon hade riktat mot den israeliska militärpatrullen. Kunde Libanon verkligen vara ansvarigt och alltså lagligen bli föremål för väpnat våld i självförsvar från Israels
sida, när Libanon inte ens var medvetet om attacken och tog avstånd från den så snart den kom till statsledningens kännedom?
Denna frågeställning om en stats ansvar för icke-statliga aktörer
är av principiell betydelse. Den aktualiserades bl.a. i samband
med kriget i Afghanistan, men då kopplat till Al-Qaida och den
talibanledda regimen. Den hänger samman med den godtyckliga
men försvagade Bush-doktrinens anspråk på att i ”självförsvar”
kunna slå till mot ”internationell terrorism” överallt. Det bör
noteras att USA och Israel hävdade att Hizbollah var en terroristisk organisation.
Said Mahmoudi tar upp denna frågeställning och tar även här
vägledning av ICJ:s avgöranden. Han lyfter särskilt fram det rådgivande yttrandet 2004 i målet om muren (Legal Consequences
of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian
Territory), där domstolen bekräftar sin hållning att självförsvar
enligt artikel 51 i princip förutsätter attack av en annan stat. Den
ståndpunkten hade ICJ intagit redan i Nicaragua-målet 1986
och den får domstolen anses ha vidhållit i ett avgörande 2005
(Armed Activities on the Territory of the Congo (Democratic
Republic of the Congo v. Rwanda)).

Nödvändighet och proportionalitet
Kriget varade i 33 dagar. Det krävde enligt gjorda uppskattningar
1 191 civila offer i Libanon och 43 i Israel. Många skadades. Omkring 900 000 libaneser och 300 000 israeler tvångsförflyttades.
Tiotusentals hem förstördes i Libanon. Skadorna på infrastrukturen i landet var enorma. Enligt Mahmoudi attackerade Israel
civila och civila mål både i södra Libanon och i Beiruts förorter.
Israel kritiserades hårt i rapporter från olika FN-organ, som
undersökte anklagelser om brott mot mänskliga rättigheter.
Bedömningarna var samstämmiga: Israel hade begått allvarliga
överträdelser av mänskliga rättigheter och humanitär rätt. Det
fanns starka indikationer på att Israel i många fall bröt mot sin
plikt att göra skillnad på militära och civila mål, att fullt ut tilllämpa proportionalitet och att vidta åtgärder för att minimera
skada på civila och civil egendom. Man förstörde broar, vägar,
elkraftverk och vattenanläggningar. Kritik riktades även mot
Hizbollah, som avfyrade missiler som träffade befolkade områden, men Hizbollahs överträdelser hade mycket mindre omfattning än Israels.
Ove Bring, som alltså försvarade kriget, konstaterade i Svenska
Dagbladet den 27 november 2006: ”Man har beräknat att förödelsen i Libanon uppgår till ett förlorat värde av 3,6 miljarder
dollar. Det kommer att ta år att bygga upp landet igen.” Han
underströk vidare: ”Vi vet att flera av de israeliska bombningarna över Libanon utgjort folkrättsbrott. Varje attack som drabbat
civila oproportionerligt hårt i förhållande till det militära värdet
av attacken är ett brott mot krigets lagar. Oavsett om de israeliska beslutsfattarna medvetet bortsett från civilbefolkningens
skydd, eller om de civila förlusterna varit oavsiktliga men oproportionerligt stora, rör det sig om folkrättsbrott. Är det fråga
om ett medvetet agerande kan det röra sig om den allvarligaste
formen av förbrytelse, brott mot mänskligheten.”
I sin sammanfattande bedömning summerar Said Mahmoudi
att Hizbollahs attack inte kan ses som ett väpnat angrepp. Han
förmodar att när Israel och USA i sammanhanget talade om självförsvar avsåg de ett militärt svar på internationell terrorism,
och Hizbollah anklagades ju av dessa stater för att vara en terroristorganisation. Men påståendet att det skulle vara möjligt
att utsträcka användningen av våld till ”självförsvar” mot ”internationell terrorism” har, som Mahmoudi konstaterar, mött
allvarliga invändningar, särskilt från ICJ:s sida. Skulle en sådan
utvidgning av rätten till självförsvar alls kunna vara försvarbar,
kan den enligt Mahmoudi inte bli aktuell annat än vid storskalig
skada tillfogad civilbefolkningen och aktivt stöd av en stat, något
som över huvud tagit inte var aktuellt när det gäller Libanon.
Mahmoudi tillägger att argumentet om självförsvar även av
andra skäl är svårt att acceptera. Han understryker framförallt
sättet på vilket kriget fördes: ”Israels upprepade, avsiktliga, storskaliga attacker mot civila i Libanon antog i nästan alla fall en
offensiv och även bestraffande (snarare än defensiv) karaktär.
Intrycket av en offensiv attack styrks av olika uttalanden av israeliska ledare före och under operationen.”
Såsom Victor Kattan utvecklat i en artikel var det Libanon som
hade rätt till självförsvar om det förhöll sig så att Israel inte hade
utsatts för ett väpnat angrepp. Han understryker att det våld
som Israel utövade inte kan sägas ha varit nödvändigt för att slå
tillbaka ett väpnat angrepp. Våldet var inte defensivt inriktat.
Det begränsades inte till Hizbollah utan riktades mot civila och
civil egendom, och till och med mot den libanesiska armen, som
inte hade deltagit i den initiala attacken (Kattan 2007).
I säkerhetsrådet fördröjde USA och Storbritannien i det längsta ett beslut om eldupphör, något som Libanon hade begärt redan vid rådets första sammanträde. Som Kofi Annan påpekar i
sina memoarer, Interventions, ville de ge Israels bombkrig tid att
”complete the mission”. Men som Annan konstaterar uppnådde
Israel inget av sina angivna mål. Israel tvingades att dra sig tillbaka till sitt eget territorium.
Dåvarande statsministern Göran Persson redovisade den
svenska regeringens inställning i en debattartikel i Svenska
Dagbladet den 15 augusti 2006. Han ansåg att ”Folkrätten ger
Israel rätt att försvara sig mot terrorattacker och militära angrepp.” men konstaterade samtidigt att ”Israels offensiv mot
Libanon har inneburit en helt oproportionerlig våldsutövning.
Regler om att skydda civila har åsidosatts på ett utmanande sätt.
Det strider mot folkrätten och riskerar orsaka en utbredd bitterhet som försvårar freden.”

Boken Lagen mot krig kan laddas ned här.