Finska vägval inom Nato, foi.se

Emelie Moregård

[…] Den finska kärnenergilagen hindrar inte landet från att delta i beslutsfattande och övningar, men rent juridiskt riskerar lagen att förhindra Finland från att delta i Natos operationer i skarpt läge. Eftersom transport av vapen genom finskt luftrum är förbjudet innebär det att flygplan och kryssningsrobotar som bär kärnvapen inte får korsa finskt luftrum. Detta skulle kunna bli problematiskt i framtiden då det begränsar Natos möjligheter att genomföra manövrar i regionen. I dagsläget pågår en diskussion om huruvida lagen bör reformeras för att vara i linje med Natos kärnvapenavskräckning och ta hänsyn till de planerade små civila kärnkraftverken eller om lagen bör förbli orörd eftersom Finland redan står under Natos kärnvapenavskräckning.10 Finlands skifte till att betona den säkerhet en kärnvapenallians tillför kan komma att bli en utmaning på grund av landets traditionella identitet. För det första står det i kontrast till Finlands övertygelse om att landet klarar sig självt, samtidigt som Stubb konstaterat att Finland måste ha en kärnvapenavskräckning, vilket är en av huvudorsakerna till att landet gick med i Nato.11 För det andra kan det komma att utmana Finlands förhållningssätt präglat av småstatsrealism, där man inte vill provocera fram nya spänningar med Ryssland. Samtidigt finns tecken på att Finland inledningsvis kommer att inta en mer försiktig hållning till Natos kärnvapenavskräckning, vilket kan tolkas som att Finland fortfarande undviker onödiga provokationer gentemot Ryssland. Istället ligger fokus nu på att öka den nationella förståelsen för kärnvapenavskräckning och granska hur kärnenergilagen behöver reformeras. (Rapport Memo 8573)