[…] Flygplatssystemet utgör även en viktig komponent för de infallsportar som ska möjliggöra att Sverige kan ta emot militära förband från bland annat Nato för exempelvis transitering genom Sverige, alternativt basering i Sverige. […]
Försvarsmakten ser positivt på den föreslagna utökningen av antalet beredskapsflygplatser. Det ökade antalet statliga flygplatser, beredskaps[1]flygplatser och helikopterflygplatser påverkar den militära förmågan positivt i alla konfliktnivåer. Försvarsmakten delar vidare utredningens uppfattning att nätet av beredskapsflygplatser bör bestå av minst 33 flygplatser för att det ska finnas tillräcklig geografisk spridning och täckning över Sveriges yta. […]
Försvarsmakten anser att Halmstad flygplats och Ronneby flygplats bör ingå i det nationella basutbudet, samt i nätet av beredskapsflygplatser ur såväl ett nationellt som ett Nato-perspektiv. Båda flygplatserna är av strategisk betydelse för totalförsvaret. […]
Försvarsmakten delar vidare utredningens uppfattning om behovet av ett utökat beredskapssamarbete mellan flygplatser i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Detta är viktigt ur såväl ett nationellt och nordiskt perspektiv som för ett kommande Nato-medlemskap. Försvarsmakten delar utredningens definition av samhällsviktig luftfart men anser att den behöver förtydligas när det gäller Sveriges (och Natos) försvarsberedskap. Definitionen idag är mer av krisberedskapskaraktär och bör omfatta även höjd beredskap och ytterst krig. Försvarsmakten delar vidare uppfattningen att regeringen bör införa allmän trafikplikt för samhällsviktiga flyglinjer där regionerna riskerar att bli isolerade om flyglinjen upphör. Läs skrivelsen