[…] En väpnad konflikt mellan Nato och Ryssland kan snabbt leda till att svensk import hamnar i svårigheter. Transporter på Östersjön blir oerhört sårbara. Men även import till hamnar på västkusten kan bli utsatt för ryska attacker. Dels för att man ser oss som stat involverad i Nato, dels för att amerikanska transporter till stöd för operationer i Baltikum och i Östersjön måste kunna baseras på hamnar som Oslo och Göteborg, de enda med tillräcklig kapacitet. De kommer självklart att skyddas av Natos sjöstridskrafter men i ett trångmål är det inte säkert att man även orkar skydda fartyg som för livsmedel till Sverige. Under det andra världskriget lyckades vi förhandla fram en lejdtrafik med både tyskar och allierade. Ryssarna kommer inte att vara så tillmötesgående.
I dagens läge och med stigande visdom vill jag göra avbön från mina förvillelser beträffande behovet av en svensk marin närvaro på västkusten. Vi kan få ett starkt behov av att minröja lederna in till våra hamnar och om möjligt möta och eskortera svenska fartyg på väg hem från Syd- och Nordamerika, Storbritannien och Holland. Vi bör då minnas att lejdtrafiken krävde offer. 15 svenska fartyg minsprängdes och 166 svenska sjömän miste livet i sin nödvändiga kamp för att klara vår försörjning. Läs artikel