Det pågår en politisk strid om vilket som ska bli nästa generations stridsflygplan i Sverige, skriver Dagens Nyheter. Medan S och SD gärna ser att svenska Saab fortsätter med en ny generation av Gripen, har regeringen inte uteslutit att köpa ett amerikanskt plan.
Tidigare försvarsminister Peter Hultqvist (S) har argumenterat för vikten av en svensk flygindustri. Andra menar att ett nytt svenskt stridsflyg skulle ta för mycket av försvarsbudgeten. – Vi kommer från regeringens sida att eftersträva så bred samsyn som möjligt kring det här beslutet, säger försvarsminister Pål Jonson (M), till tidningen.
Men regeringen tvekar. Ett amerikanskt plan kan ge kostnadskontroll och poäng i Vita huset.
-Pettersson tror inte en sekund på att ett USA-tillverkat plan ger kostnadskontroll. Kontrollera med de länder som använder F35 och jämför det med kostnaderna för Jas Gripen E. […]
Att köpa färdigt kan verka enkelt, men det är svårt att hitta några siffror som tyder på att det historiskt skulle varit en billigare väg för Sverige. Tvärtom har kalkylerna för de länder som på senare år köpt det amerikanska stridsflygplanet F-35 varit kraftigt överoptimistiska:
- Norge räknade med att lägga 145 miljarder kronor på 56 F-35-plan, fördelat över en 30-årig livstid. Nu uppskattas kostnaderna istället till 326 miljarder kronor för 52 plan, alltså mer än det dubbla mot det som hävdades när inköpet gjordes. Det konstaterar norska Riksrevisionen, som är skarpt kritisk mot försvarsdepartementets hantering.
- Kanada får hosta upp 150 miljarder kronor direkt för sina 88 F-35-plan, men kostnaderna över hela livscykeln beräknas till hisnande 600 miljarder kronor.
- GAO, USA:s motsvarighet till Riksrevisionen, konstaterar att försvarets kostnader för att upprätthålla F-35 ökat med 44 procent sedan 2018, trots att planen flugit mindre och mindre för varje år.
- Saabs egna siffror pekar på att ett F-35-plan kostar Norge och Kanada nästan tre gånger så mycket som ett Gripen-plan, sett över en livscykel. Läs artikel